شروع گفتگوبا مشــــاوریــــن در تلگـــرام@sourcesaazbot
کانال تلگرام سایت صفحه اینستاگرام سایت راهنمای خرید از سایت
در آمدزایی
سورس مدیرت گروه حرفه ای و کامل
سورس ساز
آیا میدانید …
سورس ساز

سورس ساز

سورس فروشگاه ساز پیشرفته
فروشگاه ساز
خرید هاست ربات

فرآیند طراحی وب سایت در ۷ گام ساده

فرآیند طراحی وب سایت در ۷ گام ساده

طراحی وب سایت بحث بسیار مهمی میباشد که در دوران امروزه از بازار کار مناسبی برخوردار است . امروز تصمیم گرفتیم تا فرآیند طراحی وب سایت در ۷ گام ساده را برای شما عزیزان توضیح دهیم . شاید به نظر طراحی سایت چیز ساده و حتی دو بعدی به نظر برسد اما در واقع نمیتوان از پیچیدگی آن صرفنظر کرد !

اگر تازه به جمع طراحان وبسایت پیوسته اید ، نمیخواهیم بگوییم کار سختی در پیش رو دارید اما باید بدانید که این کار نیز مانند سایر کارها اصول خاص خود را دارد که باید آن را رعایت کنید . این اصول را به صورت زیر برای شما به طور کلی توضیح خواهیم داد و سپس به صورت موردی و تک تک و کامل تا حد توان و سواد خود برای شما توضیحاتی خواهم نوشت که در صورت نیاز بتوانید از آنها استفاده کنید :

فرآیند طراحی وب سایت در ۷ گام ساده

۱- شناسایی هدف

اولین گام و به نوعی یکی از مهمترین گام ها این است که مشخص کنید هدف کلی مشتری شما و یا خودتان از طراحی این سایت چیست و چه نیازهایی دارید .

۲- تعریف محدوده

زمانی که شما هدف از طراحی سایت را مشخص کردید ، میتوانیم محدوده ها را برای خودمان تعریف کنیم . مثلا چه صفحاتی برای سایت نیاز است . یا چه ویژگی هایی در سایت خود نیاز داریم .

۳- نقشه سایت و قالب بندی (سیم کشی) سایت

یکی از مهمترین قسمت ها نقشه سایت است . شما ممکن است فکر کنید این قسمت مربوط به سئو و ایندکس کردن مطالب در موتور جستجو میباشد ، اما به استفاده از نقشه سایت تصویری گرافیکی میتوانید یک ساختار سلسله مراتب برای سایت خود مشخص کنید . این کار به شما در طراحی هر چه بهتر کمک خواهد کرد . پس از آن نوبت به سیم کشی و قالب بندی ظاهر سایت میرسید که باید بدانید هر عنصر در چه قسمتی باید قرار بگیرد .

۴- تولید محتوا

حالا شما تصویری بزرگتر از سایت نهایی در ذهن خود خواهید داشت . در این مرحله شما میتوانید محتوای خود را تولید کنید و آن را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنید و یا به صورت اختصاری عملیات سئو را انجام دهید .

۵- عناصر گرافیکی

در این مرحله شما ساختار کلی سایت خود را در اختیار دارید و حتی بعضی از مطالب و مقاله های خود را ایجاد کرده اید . یکی از بحث هایی که به جذب و نگهداری کاربر کمک میکند ظاهر و گرافیک کار است .

۶- تست

این کار یکی از عذاب آور ترین مراحل حتی نسبت به طراحی و یا کد نویسی اولیه میباشد ! زیرا شما با خطاهایی در این مرحله روبه رو خواهید شد که ممکن است بسیار کوچک باشند اما زمان زیادی را از شما برای حل آن بگیرند . خوشحال کننده ترین لحظه ، لحظه ایست که هیچ خطا و مشکلی وجود نداشته باشد و مرحله تست بدون مشاهده هیچ گونه مشکلی در این مرحله و حتی پس از بالا آمدن سایت مشاهده نشود .

۷- اجرا

زمانی که همه چیز به خوبی انجام شد و از تمامی مراحل به سلامتی عبور کردید ، نوبت به اجرا و بالا آمدن سایت میرسد . پس از اجرا باید به تولید محتوای خود ادامه داده و مراحل سئو را انجام دهید (البته در صورتی که سایت را برای خودتان طراحی کرده اید و نه مشتری ! )

خب حال بگذارید به صورت کامتری در مورد عناوین و مراحل ذکر شده خدمت شما توضیحاتی بدهیم :

۱- شناسایی هدف

فکر کنید یک مشتری به سراغ شما آمده و میخواهد سایتی را طراحی کند . در برخی مواقع خود کاربرحتی نمیداند چه میخواهد ! او فقط به این فکر میکند که مثلا من سایتی برای معرفی شرکت میخواهم . اما نمیداند چه چیزهایی قرار است درون سایت قرار دهد ، البته زمانی که حداقل میداند میخواهد چه سایتی داشته باشد باز هم جای شکر دارد ! اما خب هدف چیز مهمی است که باید مشخص شود چرا و به چه دلیل کاربر به سمت شما آمده است . نمونه سئوالات عمومی که در ذهن شما ایجاد شده و میتوانید از مشتری بپرسید به صورت زیر میباشد :

  • سایت برای چه کسانی است ؟ (مخاطب شما کیست ؟)
  • آنها انتظار دارند چه چیزی در سایت شما پیدا کنند ؟
  • آیا وبسایت شما دارای برند اختصاصی است و یا زیر مجموعه ای از برند دیگری به همراه پاره ای از توضیحات میباشد ؟
  • سایت های رقیب شما چیست ؟ چه تفاوت هایی قرار است با آنها داشته باشید ؟

اینها سئوالات مهمی هستند که باید آنها را بپرسید و جوابی واضح در مقابل دریافت کنید . در صورتی که جواب مشخص نباشد ، ممکن است در ادامه دچار مشکل شوید .

۲- تعریف محدوده

یکی از مهمترین و یا شاید سخت ترین مراحل اجرای پروژه طراحی سایت همین گام میباشد . مشتری با یک هدف در ذهن پیش شما می آید اما در طول فرآیند طراحی این هدف ممکن است گسترش یافته ، تغییر جهت داده شود ، تکامل یافته و یا اتفاقات دیگری برایش رخ دهد ! البته مورد بعدی که باید بدانید این است که شما تنها طراح و سازنده وب نیستید ، همانطور که برنامه های وب ، ایمیل و نوتیفیکیشن ها تنها محدود به یکی نیستند .

در تصویر زیر ما شبه چارتی به شما نشان داده ایم که عملیاتی که طی هفته های مختلف ( ار هفته اول تا ۲۳ ) قرار است برای فرآیند طراحی وب سایت رخ دهد را زمان بندی کرده است .

این نمودار که به نمودار گانت نیز معروف است به عنوان یک تایم لاین دقیق به همراه جزئیات میباشد که میتوانید خط مرگ هر قسمت از جزئیات کار مربوط به مراحل انجام پروژه را مشخص و با آن آشنا شد . این مورد در انجام قرارداد های بین خود و مشتری میتواند تاثیر گذار باشد .

۳- نقشه سایت و قالب بندی (سیم کشی) سایت

به تصویر زیر نگاه کنید :

تصویر بالا یک نمونه نقشه سایت است . با این نقشه سایت شما با اسکلت سایتی که قرار است طراحی شود آشنایی پیدا خواهید کرد . به عنوان مثال سایت شما دارای ۴ بخش اطلاعات درباره ما ، تماس ، لینک ها و گالری دارد که از بین این ۴ بخش ، قسمت گالری شامل سه دسته فتوگرافی ، هنر و سایر میباشد . با این نقشه سایت به راحتی ارتباط بین صفحات مختلف را مشاهده کردید . مرحله بعدی در همین قسمت بخش سیم کشی و قالب بندی سایت میباشد . البته این نامی است که ما برای آن مشخص کرده ایم . این بخش قرار گیری عناصر گرافیکی کنار یکدیگر است . دقیقا مشابه چیزی که در هنگام طراحی یک قالب و فایل PSD اولیه آن انجام میدهید .

به صورت ابتدایی میتوانید با یک قلم و کاغذ طرح خود را کشیده و آن را به سیستم منتقل کنید .

۴- تولید محتوا

بر کسی پوشیده نیست که تولید محتوا چه اهمیت و ارزشی دارد . از همان ابتدا باید کلمه کلیدی مناسب برای خود انتخاب کرده و سپس بر اساس همان کلمه و تمرکزی که بر روی آن داشته به سراغ ایجاد محتوا بروید . البته این مورد پس از اجرای سایت نیز ادامه خواهد داشت اما انتخاب کلمه کلیدی اولیه در همان مراحل ابتدایی طراحی باید صورت گیرد .

۵- عناصر گرافیکی

پس از ایجاد ساختار اولیه سایت نوبت به پیدا کردن و یا طراحی عناصر گرافیکی برای رنگ و بو بخشیدن به سایت میباشد . در این مرحله نوبت به انتخاب رنگ ، برند ، طراحی اشکال و سایر موارد میباشد .

سایت هایی وجود دارند که میتوانید از آنها جهت پیدا کردن عناصر مناسب در سایت خود استفاده کنید . محتواهای گرافیکی به عنوان افزایش دهنده نرخ کلیک کاربر ، بازدید و اشتراک گذاری شناخته میشود . پس سعی کنید از این گونه محتوا بهترین و بیشترین استفاده را ببرید .

۶- تست

فکر نمیکنم نیاز به توضیح بیشتری درباره این مورد باشد . همگی شما این مرحله را میشناسید و با آن سر و کار داشته اید . به هر حال قبل از اجرا و نهایی شدن پروژه باید بتوانید از صحت عملکرد سایت طراحی شده توسط خودتان اطمینان کامل حاصل کنید . زیرا اگر پروژه قرار باشد به مشتری تحویل داده باشد با بروز خطاهای مختلف در حین کار کردن ، ارزش کاری شما به پایان خواهد رسید . تست اولیه این است که شما بررسی کنید که تمامی لینک های سایت در حال کار کردن و ۱۰۰% سالم باشد . خطاهای سایت ممکن است حاصل اشتباهات کوچک در کدهای نوشته شده باشد . با تست و بررسی میتوانید این خطاها را شناسایی و آن ها را رفع کنید .

۷- اجرا

اکنون نوبت به جذاب ترین و مورد علاقه ترین بخش میرسد . بخشی که شاید نفس ها را در سینه حبس کرده و گاها اشک شوق در چشمان طراح جمع کند ! پس از انجام پروسه طولانی طراحی سایت و گذراندن ۶ مرحله و رد شدن از هر کدام از آنها به مرحله پایانی رسیده و میتوانید سایت را به صورت نهایی بر روی دامنه مشتری نهایی و اجرایی کنید . البته نباید انتظار داشت که همه چیز در ابتدای این مرحله به خوبی پیش برود . احتمال اینکه عناصری در سایت نیاز به حل مشکل داشته باشند وجود دارد . پس در صورتی که در همین مرحله نیز به مشکل برخوردید نباید نگران و دلسرد شوید .

طراحی وب سایت بحث مهمی است . در همه مراحل باید به دقت کار را انجام داد . انتخاب و پیدا کردن عناصر و قرار دادن آنها در مکان مناسب ، انتخاب قلم ، رنگ از عوامل موثر در طراحی سایت میباشد . در این مقاله فرآیند طراحی وب سایت در ۷ گام ساده را به شما معرفی کردیم . امیدوارم که توانسته باشم نکته ای هر چند کوچک در این مورد به بار علمی شما اضافه کرده باشم . خوشحال میشوم که نظرات خود را با ما در میان بگذارید .

دسته بندی : وبلاگ
نویسنده : سورس ساز
تاریخ انتشار : ۰۸ / ۰۸ / ۱۳۹۸
بازدید : 25 بار
لینک کوتاه : https://sourcesaaz.ir/?p=2801
مطلب مفیدی برای شما بود ؟؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان

مطالب مرتبط ...

مشاهده وبلاگ

معایب طراحی سایت استاتیک

معایب طراحی سایت استاتیک

معایب طراحی سایت استاتیک اولین سایت هایی که طراحی و ساخته شدند، سایت های استاتیک بودند. در این سایت ها، اطلاعات و محتویات مربوط به وب سایت برای یک بار جمع ...

ادامه توضیحات

تگ Alt چیست؟ اهمیت تگ Alt در سئو

تگ Alt چیست؟ اهمیت تگ Alt در سئو

تگ Alt یا همان متن جایگزین ، یک قطعه کد HTML  است که برای توضیح محتوای تصاویر وبسایت از آن استفاده می شود.همانطور که می دانید تصاویر کمک زیادی به ...

ادامه توضیحات

اخبار هفتگی ۲۸ مرداد

اخبار هفتگی

با سلام خدمت شما دوستان عزیز . با اخبار هفتگی ۲۸ مرداد در خدمت شما هستیم . پس از آخرین اخبار هفتگی اتفاقاتی رخ داد که در این مطلب آنها ...

ادامه توضیحات

تبلیغات سایت

مشاهده تعرفه


دیدگاه کاربران ...

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید